Minustako uusi hallituksen jäsen MLL Vihdin yhdistykselle? Ehdottomasti!

2.11.2022

Juuri nyt etsimme erityisesti mukaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vihdin paikallisyhdistyksen hallitukseen uusia jäseniä. Kiinnostaisiko sinua lähteä mukaan hallituksen toimintaan? Täältä voit lukea millaisia tehtävänkuvauksia hallituksessa on tarjolla https://vihti.mll.fi/yhdistys/liity-vapaaehtoiseksi/

Vuonna 2022 MLL Vihdin paikallisyhdistyksen hallituksen jäsenenä ja vapaaehtoisena aloittanut Jasmin Kettunen kertoo miksi juuri sinunkin kannattaisi lähteä mukaan vapaaehtoistoimintaan ja MLL Vihdin yhdistyksen hallitukseen.

Tässä ihailimme tyttäreni kanssa upeaa jäälinnaa Vihdin kirkonkylällä helmikuussa 2021, tälle perusteet olivat rakentaneet MLL Vihdin hallituslaiset ja useat muut vapaaehtoiset

Ihan ensimmäiseksi on pakko todeta, että vapaaehtoistyö antaa lähes aina paljon enemmän kuin ottaa. Muutimme mieheni kanssa Vihdin Nummelaan, takaisin kotiseudullemme tyttäremme syntymän jälkeen. Tutustuessani lapsiperheiden toimintaan Vihdissä, tulin huomanneeksi, että useat kerhot ja perhekahvilat toimivat lähes täysin vapaaehtoisvoimin. Tämä pyyteettömyys iski kyllä siinä mielessä lujaa, että halusin itsekin tehdä jotain!

Haalin "feediini" kaikki Vihdin lapsiperheiden tapahtumat, harrastukset ja palvelut ja luonnollisesti MLL Vihdin yhdistys oli yksi näistä. Kun näin heiltä päivityksen, jossa MLL Vihdin yhdistyksen hallitukseen etsittiin sihteeriä, ajattelin että pitäisikö kokeilla.

Minulla ei ollut aiempaa kokemusta vapaaehtoistyöstä (verenluovutusta lukuunottamatta), joten kynnys tuntui todella isolta laittaa viestiä. Mutta olin turhaan huolissani, minut otettiin lämpimästi tervetulleeksi mukaan. Alkuun (ja edelleenkin) olin tietenkin hieman ihmeissäni, miten kaikki toimii ja mitä teen, mutta sain huolellisen perehdytyksen. Kysymyksiä minulla tulee jatkuvasti, mutta hallituksen tiimi auttaa ja ohjaa eteenpäin.

Nyt siis toimin MLL Vihdin yhdistyksen hallituksen sihteerinä (kausi 2022-2023) ja aloitin äskeittäin myös opettelun yhdistyksen tiedotuksen, nettisivujen ja some-päivitysten tekemiseen. Näissä tehtävissä hyödynnän omia vahvuuksiani, jotka ovat mm. jonkinlainen tietotekninen “näppäryys”, olen nopea kirjoittamaan ja käytän itsekin paljon somea.

Vapaaehtoisena ja hallituksen jäsenenä et siis tarvitse mitään “erityistaitoja” aloittaaksesi! Voit tulla täysin omana itsenäsi ja käyttää omia olemassa olevia vahvuuksiasi. Keksimme varmasti yhdessä tapoja, joilla sinäkin pääset mukaan toimintaan. Halusi olla mukana tarjoamassa Vihtiläisille lapsiperheille monenlaista toimintaa ja harrastusmahdollisuuksia on riittävä. Voit aina osallistua juuri sen verran kuin sinulle sopii, oman aikataulusi mukaisesti. Pienikin apu on suuri apu!

Mitä muuta hyötyä on vapaaehtoistyöstä?

Yleisestikkin vapaaehtoistyöstä voit saada hyödyllisiä merkintöjä ansioluetteloosi. Saatat päästä syventämään jo työuralla hankittua osaamista. MLL Vihdin hallituksessa voit mielestäni kehittyä johtamistaidoissa, projektityöskentelyssä, budjetoinnissa ja vaikkapa viestinnässä. Opit tietysti erityisen paljon järjestötoiminnasta. Samalla opit varmasti myös itsestäsi, mistä pidät tai et pidä, sekä missä haluaisit itse vielä kehittyä lisää. Otin tähän nyt työelämän näkökulman, mutta mikään ei tietenkään estä tekemästä vapaaehtoistyötä myös opiskelijana, työttömänä tai eläkkeellä!

Vapaaehtoisena MLL Vihdin toiminnassa saatat luoda tärkeitä verkostoja, oppia tuntemaan Vihtiä ja sen lähiseutuja paremmin ja saada jopa uusia ystäviä.

Yhä useammalla on varmasti ollut viime aikoina tunne, että maailmassa tapahtuu vain ikäviä asioita. En voi luvata, että kenenkään maailmantuska helpottuisi vapaaehtoistyötä tekemällä, mutta haluan uskoa, että sitä pystyy edes hieman lieventämään. Vapaaehtoistyötä tekemällä tiedät, että olet tehnyt jotain todella arvokasta ja tärkeää. Pienessäkin teossa on valtavasti voimaa.

Kannustan lämpimästi ja rohkeasti tulemaan mukaan meidän toimintaan! Laita meille viestiä vihdin.yhdistys@mll.fi , luemme jokaisen viestin läpi ja pohditaan yhdessä mitä juuri sinä voisit tehdä 😊

Terkuin,
Jasmin Kettunen
MLL Vihdin hallituksen sihteeri