Sirkka Piirola

Ilo ja kunnia esitellä niin lämmin, ymmärtäväinen ja lempeän iloinen Lukumummimme Sirkka Piirola 😊

Sirkka käy Nummelan koululla lukumummina ja on ollut suoranainen hitti koululaisten klubilla. Sirkka on tutustuttanut monet koululaiset Uno -pelin saloihin ja sen parissa on vietetty niin monet hauskat hetket.

Kiitos Sirkka arvokkaasta vapaaehtoistyöstäsi koululaisten parissa 💙

Näin hän kertoo itsestään:

Olen ulospäin suuntautunut ja helposti innostuva ihminen. Lapset ja vanhukset ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Itselläni on kaksi lasta ja kaksi teini-ikäistä lastenlasta. Harrastuksiini kuuluu lukeminen, puutarhanhoito, kuntoilu sekä erilaiset vapaaehtoistehtävät MLL:n lisäksi myös seurakunnalla ja vanhusten parissa. Elämäntyöni olen tehnyt sosiaali- ja terveys- sekä koulutusalalla sekä viimeiset 15 vuotta arviointitehtävissä. Jäin eläkkeelle reilut pari vuotta sitten.

MLL:n toimintaan lähdin mukaan samaan aikaan. Paikallislehdestä lukemani ilmoitus lukumummi- ja vaaritoiminnan koulutuksesta kolahti heti. Olen lapsesta asti lukenut paljon ja luin myös omille lapsilleni ja lapsenlapsilleni. Tarinoiden mahdin näin konkreettisesti oman ylivilkkaan ja keskittymisvaikeuksista kärsivän lapseni kanssa. Saatoimme lukea parikin tuntia yhteen menoon hyvää tarinaa ja lapsen keskittyminen ja kiinnostus pysyi yllä. Kävimme syvällisiä keskusteluja tarinoista esiin nousevista vaikeistakin asioista, jolloin lapsi oppi ymmärtämään erilaisuutta ja tuntemaan empatiaa.

Lasten ja lastenlasten kasvettua olen kaivannut pikkulapsikontakteja ja lukumummitoiminta on siihen erinomainen vastaus. Olen nyt pari vuotta käynyt kerran viikossa Nummelan koululla lukumummina. On ollut riemullista nähdä, miten lasten luottamus vieraaseen aikuiseen kasvaa ja myös innostus ja taito lukemiseen kehittyy. Tarinoiden mahti on edelleen todettavissa.

Myös kirjastoklubilla olen toiminut parin viikon välein. Pari tuntia kuluu kuin siivillä ison lapsiryhmän kanssa touhutessa. Antoisaa on myös tavat muita ”mummeja” ja vaihtaa heidän kanssaan kokemuksia.

Koen olevani saava osapuoli MLL:n senioritoiminnassa. Lapset tuovat aitoudellaan suurta iloa ja aina koululta tai kirjastolta kotiin tultuani koen olevani täynnä energiaa.

Sirkka Piirola
Lukumummi Nummelan koululla